Kaptensgården

Kaptensgården

onsdag 13 januari 2016

Mera GRÅTT

Har Inte känt mig helt tillfreds efter mötet på Nordsjö idé & design så jag tog mig en tur till vår lilla lokala färghandel. Bad om hjälp vad det gäller GRÅ-nyanser och det fick jag verkligen! Killen kunde sitt jobb så med mig hem följde målade plankor och en färgpalett. 


Efter en hel del springande med färgpaletten i diverse ljus och med en del input från andra husbloggare har jag kommit fram till att S 3502 Y blir på tok för mörk. På gråskalan ser S1002 Y ut att dra mot grå/ beige däremot dominerar det grå i både  S1502Y och S2002Y. De är definitivt betydligt mycket ljusare än den jag först fastnade för. Ska köpa med mig provburkar hem till helgen. 

Men det bästa med hela besöket var ändå att jag fick klarhet runt vår fasadfärg. En bekant har målat sitt hus i Demidekk SKODDE, vackert ljusgrå med lite gult o grönt i. Huset ser aldrig kallt ut och inte heller det minsta blått. Nu fann jag den och fick reda på att de kan blanda den i Alcrofärg för att få ner priset. Färgen är PERFEKT. 

Förövrigt har det varit snökaos idag så gubbarna har kämpat nåt otroligt på tomten. Det sista finkornigt gruset är på plats. Rörmokaren är inbokad till på måndag. 

Jag är så tacksam att de började i god tid med markarbetet för det går betydligt mycket långsammare i den här väderleken. Heja Heja! 


2 kommentarer:

  1. Vad bra att ni fått god hjälp hos färghandlaren. Jag tror mer på gråtonen i 1502Y och 2002Y. Den gråskalan ser jättefin ut hos oss än så länge. Vi har dock inte fått upp några vita lister ännu så att man tydligt ser den fina kontrasten. Ett tipps är att alltid ha med sig de små färglapparna i plånboken el liknande. För när du minst anar det så hamnar du på nått ställe som har en riktigt snygg ton av grå på väggen och då kan det vara fint att dra upp sina små färglappar o jämföra. Haha så gjorde jag. Jag förstår det för jag höll på bli helt galen med att bestämma vad vi skulle ha:)

    SvaraRadera