Kaptensgården

Kaptensgården

onsdag 6 april 2016

Elektriker, rörmokare, målare

Nu har elektrikerna inne på tredje dagen i huset. Snart klara för den här gången. 

Vi har ändrat, flyttat o samarbetet har flutit på väldans smidigt. Vi hade ett möte för två veckor sedan men när vi nu stått där på plats har vi ändå justerat både spottar o strömbrytare. Det kommer bli så bra! Avgudar hantverkare som kommer med förslag, säger sin mening samtidigt som de är tillmötesgående. Som sagt, det är första gången vi bygger hus (o förhoppningsvis den enda för här vi jag bo så länge jag kan) medan hantverkarna gjort det här hundratals gånger, deras erfarenhet och kunskap vill jag gärna ta del av. 


Tillsammans med elektrikerna trängs även rörmokarna. Det är en otrolig aktivitet från morgon till kväll. Vi har lämnat måttangivelser o vi har nu stämt av att det ser ut som vi skissat. 



Idag fick jag ett samtal från Målaren. Positivt! Han bekräftade min tes om att grå väggar (S 1502y) mot de Sthlms vita (S 0502y) snickerierna lyfter fram det vita och de gulaktiga minimeras. Tack då. 

Fick tydlig info vad som gäller för egenköpta tapeter, en het potatis hos nybyggare! Det kostar oss 1500 kr för rum mindre än 15 kvm och 2000kr för större rum än så. Kort och gott, EN kostnad per rum, inget per rulle, per kvadratmeter osv som vi läst hos andra. Vi får med andra ord tillgodoräkna oss pengar som vi senare köper tapeter för. Nu får vår målarvän i Norrland räkna ut mängd o beställa åt oss. 


Vi pratade även om den kommande fasadmålningen som de drar igång så fort vårvärmen gör intåg på riktigt. Målaren har en butik så färgen jag vill ha, har dom, inga problem. Demidekk Skodde. Planerade in ett möte på plats i huset v 16 för att gå igenom detaljerna än mer. 

Förövrigt beställer vi saker till huset,

Stora badrummet; 
kran till badkar
Badkar Westerbergs sence 
Handdukstork

Lilla Badrummet 
vägglampa 
vägghängd kran
Spegel
Handdukshängare

Inväntar en hel del leveranser inom kort. 
Känns som vår hus börjar bli ett hus och inte enbart ett bygge. Gillar't! 




3 kommentarer:

  1. Vad kul det är att följa alla nu!! Och vad kul det är att följa det egna bygget då det händer så mycket hela tiden. Vi verkar ligga lika i planeringen. Skönt med tapeterna att få en summa. Jag är i valet och kvalet gällande den gråa ska vi måla vardagsrummet eller ska det få vara vitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svår nöt att knäcka vitt vs grått.. Därför kommer vi låta måla väldigt ljust grå. Vitt känns uteslutet för min del då jag vägrar måla Sthlms vit på väggarna o med annan vit kommer jag bara störa mig på listerna.. Så lätt allt skulle vara om inte Sthlms vit var standard. Håller med om att det är kul att följa alla nu när vi är igång, samtidigt känns tiden mer knapp o de flesta val gjorda. Behovet av inspiration har lugnat sig lite. När börjar de måla hos er?

      Radera
  2. Vi vet inte när de börjar! Snickarna gipsar än. Men de ville ha kakel och klinkers levererat till slutet av april början av maj. Sedan ville de ha kontaktuppgifterna till målarna så vi antar att det rör på sig. Vi får välja mellan vit samt tonad vit jag antar ju att tonad vit är en brutna samma som lister och dörrar. Men det får vi väl diskutera med målaren. Svårt med färg!

    SvaraRadera